השידור הציבורי במדינת ישראל
בעניין זה ישנן תמורות רבות מדי יום (הפרטת רשות השידור, קריסת ערוץ 10 וכו').

בין השינויים המוצעים בתוכנית הכלכלית יחולו שינויים ברשות השידור – כגון הפרדה תאגידית מלאה בין הרדיו לטלויזיה ברשות השידור החל מהשנה הבאה. זוהי הפרדה הגיונית, שכן הרדיו הוא ממומן פרסומת והטלויזיה לא. בשלב ראשון תופחת לסכום אפסי אגרת הרדיו, ואגרת הטלויזיה תופחת בהדרגה בתוך 3 שנים. 

הדבר ישפיע בהיבט התפקודי והמנהלי של הטלויזיה וכן ישפיע על שוק הפרסומת בארץ.

לדעת ד"ר אלטשולר, קיימת בעיה בהכנסת הטלויזיה לשוק הפרסומות ובעשיית שינויים אלו, דרך התוכנית הכלכלית ולא דרך חקיקה מוסדרת.
גם השינויים שהוכנסו בחוק התקשורת לאחרונה, שעוררו סערה ציבורית, נעשו בדרך דומה, ולדעת ד"ר אלטשולר, הדבר אינו ראוי.
רשות השידור:

בחוק רשות השידור מוקנית לממשלה סמכות להפקיע זמני שידור בנסיבות חירום, כלומר הממשלה יכולה לעשות שני דברים:

א. לקבל זמן שידור בחינם בערוץ הציבורי. 

בפועל הדבר לא קורה, זה קרה רק פעם אחת כשהשר יורם ארידור הודיע על התוכנית הכלכלית שלו.
2. הדבר השני הוא שהממשלה יכולה לנכס לעצמה את סמכויות מוסדות רשות השידור בזמן חירום.
תעמולת בחירות היא זמן פרסומת נוסף שניתן בחינם, אולם הדבר נעשה גם ברשות השניה (וערוץ 10).

על התקשורת המשודרת ניתן לכפות לשדר דברים, במובחן מכלי תקשורת אחרים.  ביהמ"ש ישמש כאן בשני תפקידים: הענשת העוברים על החוק מחד, ומגן עבור כלי התקשורת מאידך.

ס' 3 לחוק רשות השידור – סע' אידיאלוגי. תפקידי רשות השידור. הסיבה לכך היא היסטורית - רשות השידור הוקמה באופן דומה לבי.בי.סי הבריטית, ששמה לעצמה מטרות חינוכיות נעלות בעיניה.

האם ס' זה מגביל את רשות השידור בכך שהוא מגביל אותה שלא לשדר דברים מסויימים? דבר זה עלה בפ"ד כהנא נ' רשות השידור. אחת הטענות של רשות השידור, כשסירבה לאפשר לכהנא זמן שידור, היתה על בסיס ס' 3, שמחייב אותה לא לאפשר גזענות, שכן תפקידה "לשקף את חייהם ונכסי תרבותם של כל שבטי העם...  וכו'.

 הש' ברק דוחה טענה זו, וניתן להבין מפס"ד שלו שלרשות השידור אין רשות לנקוט איזו שהיא עמדה אידיאולוגית, גם לא כזו של כהנא.

ס' 4 לחוק, קובע שהרשות תבטיח כי בשידורים ינתן מקום לעמדות שונות ומגוונות בציבור ותשודר אינפורמציה מהימנה. ס' זה שימש עוגן לפסיקה רחבה בעניין רשות השידור. 

פ"ד יומני הסרטה – פינוי שכונה ביפו, שראו בשידור אישה בהריון ששולי ברכיה נחשפו, והצנזור ראה בזה עילה לצנזור. ביהמ"ש קבע שאינפורמציה יכולה להיות מהימנה גם אם איננה מלאה.

חובתה של רשות השידור לאפשר דעות שונות – בג"ץ נותן פרשנות המבוססת על דוקטרינה אמריקאית. לראשונה התייחסות ביהמ"ש הינה בפ"ד ויקי שירן נ' רשות השידור. – פרופ' שיטרית, שירן ואח' טענו נגד הסדרה עמוד האש, כי היא משקפת יותר את חלקם של יהודי מערב אירופה ולא באופן שווה אל יהודי המזרח בבניין הארץ וערכי הציונות. העותרים ביקשו לאסור את שידור הסדרה, מתוך כך שאין הגינות לפי ס' 4 בהצגת הדברים. ביהמ"ש פסק שאין לעשות שימוש שכזה בדוקטרינת ההגינות שבס' 4 כאן – אין למנוע את הקרנת הסדרה, אך ניתן לבקש להוסיף (תיאורטית, בפעול לא הוגשה בקשה שכזו). 

בפ"ד זכרוני בשונה מפ"ד שירן יש בקשת איסור להקרין את פניהם של אנשי אש"פ בטלויזיה.
בעניין זכרוני נקבע מכח ס' 4 לחוק רשות השידור כי יש לתת פתחון פה לדעות שונות, עד לרמת ודאות קרובה של פגיעה בבטחון המדינה.
אחת השאלות הקשות שעולות מס' כזה, המחיב מגוון כזה של דעות, היא למי תנתן הזכות להגיב לדעות שונות? האם כל אחד יכול לתבוע את הזכות להגיב או להציג דעה נוגדת? 

בזכרוני, הסכימה רשות השידור הסכימה לשדר את קולותיהם ואת תמונותיהם של אנשי אש"פ, אך כל אחד מהם בנפרד. ביהמ"ש אומר שבעל הדעה אמור לטעון כנגד זכרוני ולא השדר או עורך התוכנית.

כשמחילים את הדוקטרינה לא בעניין פוליטי אלא בנושא אחר, לדוגמה בענייני צרכנות. ב"כולבוטק", אחת מתוכניות הדגל של הרשות, נפגעו עסקים רבים מן השידור ורצו להגיב, השאלה היא איך ינתן להם? להגיע לאולפן או להסתפק בהקראת הודעה של הקריין למשל?.

אלדורי נ' רשות השידור – בקשה שהוגשה לבג"ץ (לא ערעור) בעקבות חשיפת כולבוטק על חנות חיות של אלדורי בחדרה שמכר חיות חולות לציבור. הטענה היתה שאלדורי ידע שמדובר בבע"ח חולים. הוא צולם במצלמה נסתרת של כולבוטק מוכר כלב חולה. אלדורי ביקש להגיב, וכן הגיש תביעת דיבה. רשות השידור אמרה שתאחד את בקשתו להגיב יחד עם תביעת הדיבה.

ביהמ|"ש קובע שזכותו להגיב ויש לתת לו במה לכך, למרבה האבסורד כולבוטק כבר ירדה עד אז מלוח השידורים...(נתגלה שהוא לא ידע שהכלב חולה).

דוקטרינת ההגינות של הפסיקה האמריקאית (עליה מבוססים פסקי הדין זכרוני, שירן, כהנא) היא שנויה במחלוקת גם בארה"ב. היא הופעלה ע"י הרשות האמריקאית לתקשורת (FCC).  היא הוחלה ב - 1949ובוטלה ב 1987.   היה צורך בקביעת תנאים להקצאת התדרים, והדוקטרינה קבעה שהתנאי הוא עמידה בתנאיה. המטרה היא לאפשר דו שיח ציבורי באמצעי התקשורת. היא הורכבה משתי ידות עיקריות:
1. חובת סיפוק כיסוי של מגוון נושאים לחברה, החשובים לקידום החברה והמשטר.

2. נתינת חובת גישה שווה בנושאים השנויים במחלוקת. לדוגמה: כאשר תחנת רדיו מסוימת מציגה דעה, עליה לתת מקום לצד שכנגד.
לידה הראשונה יש אפקט מחמם – הכנסת דעות שונות ומגוונות.

לידה השנייה יש אפקט מצנן – התחנה המסחרית הפועלת משיקולים מסחריים, מחויבת לשלם "מס" על כך שהיא מביאה לשידור דעות מסוימות, שכן היא מחויבת להקצות זמן שידור לדעות נוגדות.

פס"ד שבחן את חוקיות הדוקטרינה הזו, red lion v. fcc – 1969 בארה"ב.

תביעה של תחנת הרדיו "רד ליון" ששאלה את השאלה הבאה: נניח שהוצגה דעה שנויה במחלוקת, האם עליה לאפשר להציג את הדעה הנגדית בזמן שידור בחינם, או שרק מי שיש לו יכולת ישדר. האם יש לבדוק ראשית את יכולתו הכלכלית של מי שמבקש להגיב? ביהמ"ש קובע שמדובר פה במשאב מוגבל ולכן זכותם של המאזינים גוברת על זו של בעלי התחנה. ביהמ"ש קובע שעקרונות של מתן זכות גישה בחינם כחלק מהדוקטרינה היא דבר חוקתי, כתוצאה מכך שהמשאב מוגבל. עורכי הדין של התחנה טענו שלדבר יש אפקט מצנן, שכן תחנות ימנעו מלעסוק בנושאים קונטרוברסלים, שכן אז ידרש מהם לתת מקום שידור בחינם לצד שכנגד.
כשבוטלה הדוקטרינה, 1987, קיבל ביהמ"ש עמדה זו.

פסיקת ביהמ"ש ב"רד ליון" יכלה לגרור מס' דברים:

1. תגובות שרשרת בלתי נפסקות
2. צנזורה עצמית של התחנה המשדרת (כמו בפרשת כהנא)
3. השאלה המוסדית – מי הוא זה הקובע את יישומה של הדוקטרינה.
דוקטרינת ההגינות הוחלה על התקשורת המסחרית בארה"ב, ודווקא שם היה חשש להטיית דברים, שכן בתקשורת המסחרית ישנו רצון לרצות את הציבור וישנו חשש לתת-כיסוי, השאלה היא האם החלת הדוק' על השידור הציבורי בארץ מתאימה?

לדעת אלטשולר, יתכן והיה מקום לתת לרשות השידור את שיקול הדעת, בעניניים כגון זה של כהנא.

הדוק' בוטלה בארה"ב מתוך תפיסה שהיא אינה יעילה – האפקט המצנן גובר על המחמם.

שמגר בפ"ד שלמה כהן נ' לשכת עוה"ד, בהערת אגב שנותן שמגר על שוק התקשורת בארץ, הוא מציין שהדוק' שונתה בארה"ב, אך בארץ היא עומדת על רגליה ולא כל שינוי שחל בארה"ב צריך להשפיע מיידית על השוק בארץ.
רגולצית התוכן היא בעייתית מאד בשידור הציבורי – עדיף ליצור מצב לפיכך, שרשות השידור תהיה פחות תלויה כלכלית בשלטון וההנהלה שלה לא תהייה מתוך מנויים פוליטיים.

הרשות השנייה לטליזיה ורדיו
הוקמה מכח חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו -1990.

היא מכוננת לראשונה טלויזיה ממומנת פרסומת בישראל וכן תחנות רדיו איזוריות   

(שהינן ממומנות פרסומת גם – אך דבר זה אינו חדש). בתיקון לחוק בשנת 2000 הוסף גם הערוץ השלישי (ערוץ 10).

תפיסת המחוקק היתה שטלויזיה ממומנת פרסומת תהיה מכונה להדפסת כסף וברוח זו נקבעו ההסדרים בחוק הרשות השנייה.
ניתן לראות זאת מכך, שכרונולוגית, חוק המסדיר את פעילות הטלויזיה בכבלים, קדם לזה של הרשות השנייה, אך לרשות השנייה ניתנו תנאים נוחים יותר (יותר הפקות מקור, זיכיון לזמן קצר יותר – התפיסה היא שערוץ 2 יהיה ערוץ עשיר).

מנסחי חוק הרשות השנייה היו מודעים לכך, שבנוסף ללחצים הפוליטיים שיש ברשות השידור, כאן עלולים להיות גם לחצים כלכליים.
החוק מנסה להתמודד עם זה בשני היבטים:

1. במישור המבני – ישנו ניסיון ליצור מבנה מבוזר של הרשות, כדי למנוע זיקה אישית הדוקה יותר, למשל של איל הון אחד אל כלל שידורי הערוץ השני.
הדבר נעשה כלקח מסירוס רשות השידור ע"י הפוליטיקאים. לדעת אלטשולר יושמו הלקחים רק חלקית – כל מנגנון מינוי מועצת הרשות זהה לזה של רשות השידור. אותו בג"צ שהוגש נגד הליך המינוי למועצה ברשות השידור הוגשה  גם נגד הרשות השנייה וגרם לפיזורה.
ס' 7ב. מדבר על אילו אנשים אמורים להיות במועצת הערוץ – אמורים להיות מקצועיים. קשה לומר שהדבר באמת כך (לדוג' – מוטי שקלאר כראש הרשות – שאינו איש תקשורת מובהק ממש).

יש לזכור שרשות השידור היא בעצמה הגוף המשדר – ולכן ישנה השפעה גדולה יותר על תוכן השידור, בעוד שהרשות השנייה היא גוף מפקח על הזכיינים שהם המשדרים, ולכן הפוליטיזציה שם פחותה. החשש עודנו קיים שכן אנשי מועצת הרשות השנייה הם האחראים על הזוכים במכרזים ולכן זכיין שיחפוץ בהארכת רשיונו לא יסתכסך עם המועצה. 

2. במישור התוכני – נקבעו נורמות מתאימות.
ס' 5 לחוק הרשות השנייה – תפקידי הרשות –  העתקה של ס' 3 לחוק רשות השידור. דבר שאינו מתאים שכן אין זהו גוף ציבורי אלא מסחרי. גם ס' 4 לחוק רשות השידור הועתק כלשונו לחוק הרשות השנייה, כאן גם מעוגנת זכות התגובה סטטוטורית. ישנו איסור מפורש על משדר שיש בו הסתה לגזענות, תעמולה מפלגתית וכו' – ישנו ניסיון להתמודד עם הליקויים בחוק רשות השידור ע"י תיקונם בחוק זה, עפ"י החלטות ביה"ש לאורך השנים.

מועצת רשות השנייה קבעה גם כללי אתיקה מחייבים לזכיינים. למשל, הגבלות רבות על תוכן הפרסומות. אמצעי הענישה הקיימים הם מגוונים, לדוג' – הורדת מכסת דקות הפרסומת בשעה (ישנו הבדל כזה בין שידורי ילדים – 3 דקות בשעה, לשידורי מבוגרים – עד 15 דק'), קנסות או במקרים קיצוניים – שלילת הזיכיון.

ישנם שישה גופים המרכיבים את מועצת הרשות השנייה:

1. הזכיינים – קשת, רשת וטלעד (3 גופים)
2. הרשות השנייה עצמה – היא אמנם הגוף המפקח, אך 2% מהזמן שייכים לה ומשמשים להפקות מקור וכדו'. (בג"צ גור אריה – צילום במצפה כרמים בשבת - נגע בתוכנית ששודרה ברצועת שידור של הרשות)
3. חברות החדשות – כאן החשש הגדול ביותר להשפעה, בגלל חשיבותה. היא איננה נדרשת למכרז תקופתי, שכן היא נשארת קבוע. היא אינה מוכרת פרסומת – הפרסומות נמכרות ע"י הזכיין המשדר באותו ערב. הבעלות מחולקת: 60% בידי הזכיינים ו 40% בידי הרשות השנייה (עדיין ישנה השפעה שלטונית!!). מנכ"ל הרשות השנייה הוא יו"ר מועצת המנהלים של חברת החדשות. מנכ"ל חברת החדשות צריך להתמנות בהסכמת 75% מחברי מועצת הרשות השנייה, מה שגורם לכך שהזכיינים לא יוכלו להחליפו בעצמם ללא תמיכת חלק (לפחות) מחברי מועצת הרשות השנייה. (גם הערוץ השלישי קיים באותה צורה מבוזרת).
4. הטלויזיה החינוכית.
כאמור, נבחרו 3 חברות כזכייניות, עברו  3 שנים מאז חקיקת חוק הרשות השנייה לתחילת השידורים. נעשו נסיונות שונים כדי למנוע בעלות צולבת גדולה מדי (למשל של בעלי העיתונים שחששו מאד מכניסת הערוץ השני יפגע בהכנסותיהם מפרסומות ולכן רצו לפזר סיכונים, ולכסות הפסדים בעיתונות הכתובה ע"י העיתונות המשודרת).

הם דרשו העלאת אחוז הבעלות הצולבת מ10% ל-20%. הם מנעו למעשה יצירת גופים חזקים מספיק בלעדיהם והמחוקק נאלץ להעתר לכך ולהעלות זאת נכון לעכשיו לעד 49% בזכויות רכושיות ועד 49% בזכויות הצבעה. אחרי שנחקק החוק קמו אנשי אקדמיה  (עקיבא כהן, ירון אזרחי) ונלחמו בכך, כיוון שהדבר ייצור מונופול של ידיעות אחרונות בשוק התקשורת. נוכח כך הורדה השליטה ל 30% בזכויות רכושיות ועד 24% בזכויות הצבעה.
